Politik i bussavgas

Här om veckan va jag på fest i Linköping med jobbet. Då uppstod ett problem. Förutom att Alexander pappfigur Skarsgård inte ville följa med mig hem efter att vi smekt och tagit på varandra hela kvällen inser man att klimatet suger. På grund av klimatförändringar så uppmanar kommuner, landsting och politiker oss att resa med buss och tåg.

Därför har de gjort det omöjligt…

 

Det va så att vi SAMÅKTE till Linköping i bil. Totally okey, för vi va många i bilen. Men jag tyckte att det va lite jobbigt att åka hem så jag sov över hos min syster Nadine. Jag skulle sedan åka till Jönköping tidigt på morgonen för att sedan förlova mig, men det visste jag ju inte då. Men här börjar liksom äventyret. Jag har inget resekort, jag vill bara åka från Linköping till Tranås en gång, från Johannelund. Men man får inte köpa biljett på bussar i Linköping. Man får inte heller fylla på sina resekort på bussar i Linköping, I Linköping öppnar inte heller butikerna som säljer dessa möjligheter förrän kl10 vilket skulle innebära att jag missar bussen och missar tåget och måste vänta två timmar på nästa eftersom tågen bara går varannan timme till Tranås.

 

Ni inser redan nu vart jag vill komma med den här historien?

 

Jag inser i alla fall att jag inte tänker missa tåget. Bestämmer mig för taxi till stationen, kan inget nummer, funderar på att planka bussen men inser att det givetvis kommer finnas en kontrollant på just min buss. Inser just varför de på Östgötatrafik har en ny reklamfilm om att inte åka på andra… Hur ska man annars göra när man är på besök i Linköping.

 

Nu går hjärnan på högvarv. Hur långt är det mellan Johannelund och stationen egentligen? Jo, 40min i rask takt i högklackade skor som va till för fest, inte promenad. Men ni Linköpingsbor där ute. Ni har en jättefin promenad i stan, så ta aldrig bussen, bojkotta dom. Gå, spring och cykla.

 

Politiker och Östgötatrafiken kan stoppa upp en björkpinne.