En Bärnstenstomat

I höstas var jag och handlade på COOP. Jag måste lite generat medge att det är min fulbutik. Dit känner jag att jag kan gå in och handla när jag är svettig, full med hästhår och bärandes gummistövlar fulla med hästskit. Det känns som COOP är en butik som gillar bönder, det kan också bara vara min ursäkt för att jag skitar ner i varugångarna.
 
Den här känslan har jag inte alls när jag går in på ICA. ICA är en butik som har lite mer "ordentlig" yta inbillar jag mig. Här handlar man när man varit hemma och duschat först.
 
Men nu var det så att jag och mina gummistövlar var på COOP i alla fall. Och där har de börjat med mycket svenska produkter, med fantastisk märkning. Här kan man läsa vart varorna kommer ifrån. Jätte trevligt tycker jag. Jag köpte några bärnstenstomater som såg fina ut, och de var jätte goda. Så där goda som man inbillar sig att bara svenska grönsaker smakar. Så jag bestämde mig för att spara några frön.
 
 
 
 
I vintras gick jag hårt ut med min förodling, så redan tidigt hade mina små plantor kommit igång, om än med något ojämn tillväxt. Men det liksom räckte inte att det var en gul tomat. Jag var tvungen att veta mer. Och eftersom namnet på odlaren stod på kartongen tog jag kontakt med honom för att veta mer.
 
"Bärnstenstomat: Sorten vi odlade från början hette Amber Jewel där av namnet! (Bärnstens juvelen) Den blev tagen ur marknaden och vi ersatte den med en nästan likvärdig sort som heter Chinouk."
 
Låt mig presentera Chinouk. En plommontomat av färgen orange midi, odlas mot varmvägg eller i växthus, tjuvas. Mycket god smak enligt experter. 
 
 
 
 
#1 - - Maria:

Kul att jag hittade detta inlägg, jag har precis gjort samma sak som du, köpt Bärnstens-tomat på COOP, och tänkte spara frön, Toppen med info att det inte är Bärnsten, tyckte inte att det stämbe med bilderna när jag googlade, Så, nästa år blir det Chinouk, hur gick det för dig, blev det skörd?

Svar: Hej! Detta är en av de tomater som jag gillar bäst att odla. Den är tidig, tålig för väder och högavkastande. Har under våren och sommaren sålt tomatplantor och tomater till kollegor och Chinouk har helt klart blivit en favorit. Den har fått en hedersplats i min trädgård!
Sanna