Kära sverigedemokrat, det här är min farfar

Det här, sverigedemokrater, är min farfar. Min farfar är hundra år historia, han är hundra år av ert svenska folkhem och hundra år av minnen. Min farfars familj var den första i sin stad att äga bil när gatorna fortfarande trafikerades av häst och vagn. Min farfar är modern historia. Och min farfar han minns. Han minns även er historia…

 

 

Det är inte många som minns som min farfar minns och som har upplevt så mycket. Det finns ingen människa som fasinerat mig så oerhört med sina berättelser om förr. Jag hade på högstadiet en historielärare som jag avgudade. På den trotsiga frågan han fick av en elev, varför man måste lära sig historia, svarade han; Så man inte gör om historiens misstag. Han var min favorit och det blev historia också. Och det som gripit mig allra mest är historien om Andra världskriget. Och min främsta referens på alla mina arbeten blev just min farfar, för han var där!

 

I ett land i ekonomisk kris fanns det en framgångsrik ledare, en man som visste hur talet kunde föra människor mot ett gemensamt mål, hur talet om stolthet och ära kunde få män att kämpa för sitt land. Han visste även att med rätt syndabock kunde man komma långt. De kallades judar, det kallades judendom. Det fula och hemska som måste bort för att Tyskland skulle bli det land det borde få vara, landet det borde vara. Låter det inte farligt Jimmie Åkesson? Hur en man ledde ett parti till total makt och som sedan missbrukade den. Låter det inte farligt att judar behandlades som nummer i en slaktapparat.

 

När de krossades, dessa ”politiker” sa vi oss att aldrig mer skulle det få ske, men här är vi nu. Naiva, fånig, dumma i vår tro om ett jämställt samhälle byggt på respekt. Min farfar minns. Vi kallade oss neutrala men i verkligheten finns inget neutralt. Vi lät Tyskland utnyttja våra järnvägar till transport. Visste vi vad som fanns i dem och vad vi hjälpte? Min farfar han minns hur han låg i skyttegravar i Norrland och bevakade gränsen mot Finland, sköt mot människor som försökte fly över gränsen på uppdrag av vår regering. Han minns hur de grävde skyttegravar i Helsingborg och hur tryckt stämningen var när de inte visste om de stora tyska Hangarerna skulle vända sina ögon mot oss istället för Danmark. Och farfar han minns hur han vän åkte med anonyma lastbilar till Danmark och räddade judar från säker död. Det finns folk, kära sverigedemokrat som kämpar för andra. Som i stor nöd skapade illegal invandring, människosmuggling som ni skulle kalla det. Hur känns det med er politik när ni vill stoppa alla båtar, skicka tillbaka alla romer idag. Skulle farfar vän lämnat judarna i Danmark? Farfar minns hur syrenerna tjöt och hur plan trotsade vårt luftrum. Dränkta i krig var vi. Och farfar minns allt.

 

 

Det är lätt för er sverigedemokrater att skylla allt på islam, det största hotet mot Sverige som Jimmie kallar det. Det är lätt att kasta tillbaka romer till Rumänien till svält. Men jag följer dig Jimmie Åkesson, jag ser dina debatter, jag läser dina manifest. Du skrämmer mig. Jag blundar och tänker på talen som Hitler höll, de låter likadant. Du har bytt hans judar mot muslimer, Hitlers judendom mot islam och du vill förbjuda aborter och tiggeri och inskränka människors liv.  Du vill bestämma vem som är värd mest och vem som inte duger. Du vill fånga in Sverige i en ideologi som får mig att skämmas över att vara svensk.

 Och du som röstar, du som tycker att man får tycka vad man vill i en demokrati… Demokratin är en ideologi som finns i själ och hjärta. Det ger dig inte rätt att göra vad du vill. Du som röstar på Sverigedemokraterna… Jag skäms för er, jag skäms åt er. Och mest av allt ni borde skämmas själva. Störst är ni i Skåne, ett landskap som ser stolthet i sin särskiljning från resten av Sverige, ni som delat vår flagga med Danmark. Ni som fortfarande, Jimmie Åkesson, inte pratar ren svenska utan ”bryter” på danska.

 

Min farfar är hundra år av historia. Han berättar om en värld i krig, för att folk i stor desperation vände sig till en främlingsfientlig man. Vi har lärt av historien säger vi. Men har du lärt dig något alls?

 

Dela gärna, för jag står för vad jag säger, jag döljer inget bakom fina ord.

Tack

#1 - - Lisa T:

Bra rutet Sanna!

Svar: Tack! Det värmer i hjärtat som redan brinner
Sanna

#2 - - Nadine:

Du är så bra och det är så himla fint skrivet! Du borde satsa på skrivandet, du kan verkligen det där! Jag blir supervarm och lycklig i hjärtat över hur modig du är, hur kärleksfull - att alla människor betyder och får va med! Älskar dej och är så STOLT över dig syster! puss och kram din skumbanan ;-)

Svar: Du kan vara en skumbanan älskade storasyster. Och vad jag vet så kommer jag inte bli rik på skrivandet...
Sanna

#3 - - Paulina (HHJ):

Så otroligt fint skrivet Sanna! Vad duktig du är! Du satte ord på många av mina tankar kring vad som just nu sker i ett land jag vuxit upp i. Ett land som om Jimmy Åkesson fått bestämma, inte varit tillgängligt för min mamma som kom hit för ca 30 år sedan och därmed inte för mig. Jag har varit lyckligt lottad i min uppväxt, som inte fått höra skällsord om min mammas brytning, vår osvenska mat eller min bruna hy, men, jag vet att detta är långt ifrån verkligheten många står inför idag. Jag är andra generationens invandrare på pappret, i verkligheten är jag en människa som känner sig svensk som alla andra och som dessutom är en bidragande människa till ett fungerande Sverige. Varför skulle inte Jimmy Åkessons Sverige få vara mitt Sverige? Det funderar jag på varje dag. Okunskap och ignorans är det farligaste vi människor kan råka ut för...dags att lyssna och lära för många svenskar! Din kamp är också min Sanna! Tack för fina ord!

Svar: Så otroligt vackert, en tår kom
Sanna

#4 - - Branko:

Önskar fler människor var lika informerade som du om historia, Sanna. :)

mvh från en gammal kursare och vän,
Branko

Svar: Tack så mycket
Sanna