Svamp i korgen

Äntligen är svamplyckan här!

Varför har jag tänkt, varför hittar jag bara 7 kantareller när andra plockar 15 liter. Jo, rätt svar på frågan är att jag går längs promenadstigarna i centrala Tranås och där är svampen slut. Därför tog jag beslutet att Mattias pappa fick guida iväg oss i Hestra skogen långt bort från all civilisation. Sagt och gjort. Vi såg inte en människa, däremot tydliga tecken på vildsvin. Och medan jag 26 år kämpade mig fram i vegetationen, älgaklev Bosse på i ett rasande tempo. Jägare alltså, hur ska man kunna hitta svamp om man går så himla fort. Det va tur att han visste vart den bodde. Helt slut kom vi hem med några liter i alla fall.

 

 

För att fira detta valde jag på kvällen att bedra ytterligare till Elins bebislycka. En babyfilt med luva att ha i bilbarnstolen.  Den är gjord av bomullstyg, grått med vita stjärnor och fodrad med fleece. Det ända som återstår innan den är helt klar är att göra några hål för bilbältet. Rätt nöjd. Mattias blev genast avundsjuk och ville ha en egen. Ett tips för er som syr… Fleecetyg på metervara ca. 70kr/m. En fleecefilt på IKEA ca.19kr.

 

 
 
Uppdatering: Rättelse , jag var visst 28 år...