Strålande jul

Välkommen in i växtriket!
Det trodde ni inte. Att vi skulle prata om en grönskande skog. Det har ju precis kommit snö.Men vi människor fungerar kontstigt och så fort jag hörde plogmaskinen komma körandes på gatan så började jag tänka på förodling. Man kan ju aldrig vara nog för tidig. 
 
 
 
Många säger att man ska vara tidigt ute och börja med Valetinsådd runt allahjärtansdag i februari. Då är tiden för tomat, paprika och chili. Men ack, mina tomater ska inte likt i sommras hänga omogna i oktober. Startskottet gick redan 16/12. Så nu väntar jag på paprika och chili. Tomatfröna torkar. Funderar på om jag är galen som också torkar pumpa kärnor. Purjulöken åkte i jorden idag. Nästa år ska den bli större än pennor.
 
 
 
Så välkommen in i min skog. Julen var god mot mig. En växtlampa så kryddor och förodling frodas.
 
 
Och så den obligatoriska hästen så klart.
 
 
God Jul!
#1 - - Sofia Brolin - Hildas hem:

Underbart att din odlingssäsong redan börjat. Jag ska stoppa chili i jorden i januari tänkte jag. Håller tummarna för att din satsning kommer att göra susen för skörden. Och kul att se att du använder mina skyltar, det gör mig jätteglad :)
Jag önskar dig ett gott nytt år!
Kram Sofia

Svar: Du är en alltid lika stor inspirationskälla! Jag undrar hur det gick att förodla purjolöken i toarullar. Tänkte omskola dom dit senare.
Sanna

#2 - - Sofia Brolin - Hildas hem:

Tack snälla! :)
Jag odlade ju i toarullar ett år ... det gick sådär faktiskt eftersom de lätt börjar mögla. Just purjo är ju rätt bra att ha i rullar eftersom de är så pilliga att sätta ut om de växt ihop för tätt. Testa rullar men tänk på att de inte står för tätt mot varandra, för då möglar de. Lycka till! :)

Svar: det blir nog plast i alla fall, man har ju samlat på sig några krukor genom åren :)
Sanna