Det här med utseende

Ibland funderar jag på vad andra har som inte jag har. De som känner mig vet att jag älskar matlagningsprogram. Gärna med en skrikande brittisk kock med lika mycket fula ord som gropar i hakan. Även om han nu för tiden har både slätare haka och finare ord. Det finns få saker på TV som engagerar mig som matlagningsprogram med tävling. Älskar Mästerkock! 
 
Och ni som känner mig vet att jag när jag har tid, och när jag vill och när jag har insperation, så är jag riktigt duktig på att laga rolig, god mat. Och som tippen på kniven så är jag ödmjuk och vacker.
 
 
Så ibland så faller andan på, och inspirationen och helt plötsligt så lagar jag massa ny mat som jag aldrig gjort förut. Och till Mattias förskräckelse så innehåller det ofta koriander och asiatiska smaker. Inte för att Mattias hatar asien, utan för att han hatar koriander och koreansk magsjuka. Men min man är härlig. Är man hungrig så äter man, vad jag än lagar. Efter den stora såsolyckan returerar inte jag tjänsten.
 
 
 
Här om veckan fick jag insperation av mina groddar och ville göra asiatiskt. Det blev färska vårrullar. Och då undrar jag? Hur #!%&#! rullar man rispapper! Först ska man enligt instruktion blöta dom. Det som det inte står är en och en. Första förpackningen i papperskorgen. Sedan börjar elendet av rullande. Kladdigt, klibbande och skört och allt går sönder och fastnar. Sanna svär, och skriker. När de är "rullade" tycker jag nog att de håller ihop lite dåligt så jag väljer att steka dom också. då smälter rispappret och rullarna exploderar. Vid det här laget så gråter jag av hunger och Mattias måste som utvecklingsingenjör styra upp arbetet. När de stekts så slänger jag ilsket vårrullarna på tallrikarna och ställer dom med en smäll på bordet. Nu är det bara äta skiten så man kan få gå och lägga sig. Doppar vårrullen i dippen jag gjort och tar en bit i munnen, och stannar upp. Världen stannar, jag glömmer andas... Det här var ju helt sjukt gott!!! Helt sjukt gott, fast det är jättefult. Fast sjukt gott. Och fult...
 
 
 
 
Så här gjorde jag:
 
Fyllning i vårrullarna
  • Crabfish i bitar
  • strimlad morot
  • strimlad gurka
  • hackad mango
  • egenodlade groddar
  • hackad gräslök
 
och till detta en helt underbar sås:
  •  hackad koriander
  • 1 dl fisksås
  • 2 msk råsocker
  • saften av 1 lime
  • 2 msk risvinäger
  • hackad chili efter smak
  • en pressad vitlöksklyfta