Låt oss dela med oss

Det är lätt att fastna i en konsumtionstanke. Att man helt enkelt köper allt man tycker sig behöva utan att fundera på om det kanske är så att någon i vår närhet har möjlighet att låna ut. Eller kanske behöver vännen eller grannen inte saken längre, just den saken du behöver.

 

Vi har redan börjat lite med det här hemma i och med vår renovering. Vi kan låna pappas rörtänger, såg och borrmaskin. Och pappa lånar vår kap- och girsåg som han gav till Mattias eftersom en sån är väldigt bra att ha. Men vi kan göra det här bättre. Med bättre menar jag saker som jag är intresserad av. Inte sågar alltså. Nej, jag är intresserad av annat. Just nu mitt bland uppburrade vinterfåglar går inte odlingen på sparlåga. Det är hur kul som helst. Vissa skulle säga att jag inte lever i nuet. Det kanske jag inte gör, men jag njuter ändå. 

 

 

Det jag vill komma till är att det är lätt att hamna i en fröfälla. Jag vill ju ha många sorter av t.ex. chili och tomater. Men jag kan ju inte köpa alla sorter. Det blir ju hundratals frön. Man kan ju ta egna frön så då drunknar man ju i dom. Som ett brev på posten kom det idag ett brev på posten. Mina bästa ekologiska frön jag beställt från Runåbergs Frön. Jag beställde Chilisorterna Hot Lemon och Black Jalapeño och tomaten Brandywine. Så nöjd. Hoppas på bra skörd så jag kan ta egna frön i höst. Men jag ville egentligen ha fler tomatsorter.

 

 

 

På en blogg jag gillar läste jag att bla Ängelholm har ett fröbibliotek. Där kan man helt enkelt kan låna frön. När man odlat låter man vissa växter gå i frö, så lämnar man tillbaka dom. Superhäftigt! Efter lite goggle inser jag att det även finns i Linköping! Det jag vill föreslå är detta: Jag vill gärna ha fler sorters tomatfrön, jag drömmer om gula bifftomater tex White Beefsteak eller White Wonder. Och roliga färger på tomaterna.

 

 

Har du en rolig chili eller tomat? Ska vi byta frön?

#1 - - Ida :

Hej! Men å vilken rolig blogg! Vad härligt du skriver. Så kul att jag hittade hit! :) Jag är också en galen hästnörd som älskar att odla och greja i trädgårn, fast jag har absolut ingen ordning på nåt men jag har säkert tusen tomatfrön av olika sorter. Om jag hittar nåt som det dessutom står vad det är på så skickar jag gärna till dig! Jag ska leta lite. Ha det fint!

Svar: Åh va roligt att du hittat hit! Det är alltid härligt med likasinnade :) trädgård och hästar är ju allra bäst! Säg till om du hittar nått frö du vill bli av med.
Sanna