Stenhårda hästägare

Jag vill slå ett slag för möjligheten att lära sig mer, eller lära om. Tillskillnad från vissa optimistiska personer som säger att människor alltid förändras så håller jag inte med. Jag tror istället att vi har väldigt svårt för att förändra oss, förvandla oss eller förbättra oss. Ordet står skrivna i stenen. Jag vet vem jag är! Jag är den jag är!

 

Eftersom jag inte alls är rädd för att erkänna att jag är precis en sån person ibland, kan jag sticka ut hakan nu. Jag är hästägare, så jag vågar. Jag vågar påstå att en av de grupper som är allra sämst på förändring är just vi hästägare. Det finns ingen som vet så bäst själv vad som är rätt för vår häst. Inte för att hästen talat om det eller för att vi har forskningsbelägg. Men vi känner vår häst bäst, vi vet vad som är bäst för dem.  Vi vet vilka de är, vi vet bäst.

 

 

Så nu utmanar jag era idéer helt och fullt. Kanske har vi inte rätt, kanske är det så att ni precis som jag, lärt mig allt jag vet och hästägande av andra hästägare. Men kanske vet inte de bättre.

 

Jag gick på föreläsning förra veckan. En fantastisk föreläsning på Tranås Ridklubb om foder och hästens matsmältning. Där fick vi lära oss att vi faktiskt gör fel, några stycken allihopa. Så jag har bestämt mig för att lära på föreläsningar. Lära av forskning. Så nu har Ari vattenhink i boxen, för det är för lågt tryck i koppen. Branco skröt att han har två hinkar och det gav hans matte honom långt innan föreläsningen. Ari och jag blängde på Branco och sa; men dina hinkar är rosa! Branco blev tyst, det var inte manligt.

 

 

Välkomna på föreläsning om lastning fredagen den 11/3.

#1 - - Emma:

Jag fick helt tänka om och ändra hela mitt sätt att umgås med hästarna efter att jag skaffade mig mitt tinkersto. Allt som oftast vill jag slita av mig håret för att jag inte kommer framåt eller på någon lösning. Men vilken underbar individ hon är <3

Svar: Haha, det där med ston är finurligt!
Sanna

#2 - - Hanna Karlsson:

Fast jag tror inte på att vi inte kan förändra oss. Om viljan finns så kan vi. Jag tänker så här att jag är den jag är och så länge jag inte behandlar andra illa tänker jag inte ändra på mig för någon annans skull.

Svar: Absolut ska man var sig själv, håller helt med dig. Men jag tror att vi har svårt för förändring. Jag tror att människan vill förändras men man gör det inte på en femöring. Men det betyder ju inte att det inte går, bara att det kräver ansträngning.
Sanna