Tomatmångfald!

Jag gillar mångfald, världen är roligare i färg. Världen är inte svartvit. Detta gäller mycket. Och om man ser till vinterns funderingar var jag orolig för mångfalden bland mina tomater. Som man kan läsa om här. Men man ska inte vara orolig. Snälla personer har bidragit och jag har investerat i lite fler frön och nu står jag med mångfald! Ett stort tack till alla som uppmuntrar min galenskap. Och till Impecta fröhandel som lät mig låna deras fina bilder på tomaterna jag odlar.
 
 
Körsbärstomat Black cherry. Foto Impecta Fröhandel
 
 
I mitt växthus står nu 10 olika sorters tomater, vanliga, körsbär och bifftomater. Jag tycker hemsk mycket om en tomatsallad Mattias brukar göra, som vi fått nys om genom Jamie Olivers recept. Den liksom bygger på att man ska ha många olika tomater. Jag oroar mig lite för om alla sorter ska trivas i mitt lilla plasttält. Jag längtar och längtar efter ett stort fint växthus. Men den som väntar på något gott... Intalar jag mig iallafall för igentligen orkar jag inte vänta ett enda dugg mer.
 
Foto Impecta Fröhandel
 
Sorter som nu odlas hemma hos oss:
Tigrella
Beefsteak
Rambling Red Stripe
Sungold
Black Cherry
Bumble Bee
Tiny Tim
Brandywine
Chinouk
Elin
 
Körsbärstomat Bumble Bee. Foto Impecta Fröhandel 
 
Tomaten Elin ja, ett viktigt namn. Elin är pålitlig, resisten mot sjukdomar och tålig. Lämpar sig för hårdare miljö. Normalstor, normalröd. Påminner om köpetomater. Vanlig men härdig. Är det du kära storasyster, känner du igen dig? Jag trodde du var en färgstarkare tomat, men jag odlar den för dig. Du ska få smaka, jag är säker på att med lite kärlek så blir de inte blekröda och vattniga.
 
 
 
Jag har även ärat min storasyster Nadine med pelagoner, tyvärr lyckades jag inte övervintra dessa och har inte hittat dom igen. Men de har varit mina favoriter. En krusig, dubbelbladig, vit pelagon med romatiskt uttryck. Jag ska nog jobbar vidare på mina hedringar av familjen i trädgården.
#1 - - Anonym:

Ska vi återkomma med bilder och recensioner i sommar? /Mattias

Svar: Det kommer gå att följa våra tomater och se deras framgång. Vissa recensioner kommer även förekomma
Sanna